Olej silnikowy – podstawowe funkcje :
- Zmniejsza tarcie i zużycie
- Chłodzi silnik
- Uszczelnia ruchome elementy
- Utrzymuje silnik w czystości
- Zapobiega wewnętrznej korozji
Typowy skład oleju silnikowego
Mieszanina baz olejowych | Dodatki uszlachetniające | Modyfikatory lepkości |
Właściwości smarne oleju są pochodną jakości baz olejowych i składu ich proporcji. |
Jakość oleju jest wypadkową odpowiednich pakietów dodatków zastawionych zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi konstruktora |
Modyfikatory lepkości zapewniają właściwy przepływ oleju w całym zakresie temperatur. |
Mineralny vs Syntetyczny
Mineralne oleje bazowe są przetwarzane za pomocą technik rafinacji aby usunąć lub redukować niechciane składniki stworzone przez Matkę Naturę. Proces powstawania olejów syntetycznych jest dużo bardziej rozległy. Powoduje zmianę struktury chemicznej olejów bazowych.
Zalety oleju syntetycznego:
- Lepsza ochrona silnika w
- niskich temperaturach
- Łatwy rozruch
- Większa odporność na utlenianie
- Lepsza ochrona pod dużym obciążeniem
- Zwiększona stabilność chemiczna
Pakiety dodatków
Konwencjonalny pakiet:
Dyspersanty (ok. 55%)
- Związki niemetaliczne
- Zachowują czystości silnika
- Zapewniają kontrolę nad gromadzeniem się sadzy, osadów oraz zanieczyszczeń
Detergenty (ok. 33%)
- Pakiet związków metalicznych
- Utrzymują silnik w czystości
- Neutralizują kwasy oraz środowisko korozyjne
- Popiołowe pozostałości metaliczne blokują filtry DPF i zmniejszają ich skuteczność
Przeciwzużyciowe (ok. 10%)
- Pakiet związków metalicznych
- Zmniejsza ścierne i adhezyjne zużycie silnika
- Obniża skuteczność systemów filtracyjnych
Antyutleniacze
- Pakiet związków metalicznych
- Spowalnia degradację termiczną oleju
Przeciwpienne (ok. 2%)
- Lepsze wypieranie powietrza
- Zapobieganie tworzenia się pian
Gęstość vs lepkość
Gęstość – stosunek masy cieczy do zajmowanej przez nią objętości
Lepkość – właściwość charakteryzująca opór wewnętrzny cieczy przeciw płynięciu.
Obieg oleju w silniku
Rys:_Schemat_obiegu_oleju_w_
silniku_1.6_TDI_VW
Źródło:_VW
Normy jakościowe i specyfikacje producenckie
Lepkościowa SAE
1. Klasy letnie SAE 20, 30, 40, 50, 60
Odpowiednik lepkości oleju w temperaturze 100°C.
Im większa liczba tym większa lepkość oleju.
2. Klasy zimowe SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Im lepsze właściwości niskotemperaturowe oleju tym niższa liczba przy symbolu „W”.
3. Klasy wielosezonowe np. SAE 10W-40, 15W-40, 0W-40
Jakościowe ACEA
1. ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów)
np. ACEA C2, E6
2. API (Amerykański Instytut Naftowy)
np. API SN
3. OEM (Dopuszczenia Producentów Pojazdów)
BMW Longlife 04, MAN M3477